Sunday, August 30, 2009

Icon Music Mag Eternities review

Igut er kroatisk death metal på sitt beste. Det er hardt, hardt og bra. Skjærende hardtslående spisse gitarer. Akkurat slik det skal være. Det er ikke vanskelig å høre at disse gutta er inspirert av band som Opeth, Mastodon og Lamb of God. Igut ble starta i 2002 og slapp seint i 2008 debut plata Eternities. Eterneties er på 9 spor som virkelig sparker, fra start til mål.

Jeg har alt nevnt den skjærende skarpe gitarlyden. Det låter skikkelig Lamb of God av den. Noe som passer fryktelig bra. Her er det fengende rytmer i en spennende miks med melodiøse riff. Men det er ikke gitarene som er det kule med Igut. Det er bassen, det er fryktelig mye spennende bassriff på skiva. Melodiøse bunnlinjer som holder det hele sammen, men ikke nok med det bassen er ofte i fokus og det legger man virkelig merke til. Det er ikke ofte dette er tilfellet i denne typen musikk men, det er helt klart at det burde vært gjort mye, mye mer. For hadde det ikke vært for den fete bassriffinga hadde Igut vært et band som hadde blitt borte i mengden. Men måten de har snekra sammen sitt eget lydbilde på gjør at de blir lagt merke til. Vokalen på skiva er også imponerende, her hersker det 100% full stemmekontroll. Fra hviskende black metall growling, til dyp og høy clean vokal. Særlig på låta ”You are blessed” får vokalen komme til sin fulle rett.  Trommene låter helt okey, men de kunne ha vært så mye mer. På låta ”War To Come” er det en evig lang skarptromme virvel under hele gitar soloen. Mitt første inntrykk var ”Skal det virkelig være sånn?”  Men det er å henge seg opp i detaljer og for øvrig var det det eneste partiet på skiva jeg ikke likte. Alt i alt synes jeg Eternities er et skikkelig reint Death metall album, ingen ballader, ikke noe rolig tull, her kjører vi stil fra start til mål.

Anbefalte låter er Servants som minner farlig mye om Lamb of gods ”Black Label”. Ellers er Eternities, Whisperers og The last one også knallåter.

8/10

Link